L’Ajuntament de Gironella aprova en un ple extraordinari les ordenances per l’any 2025
Es modifiquen 14 ordenances per mantenir i garantir la qualitat dels serveis municipals
Dimarts 29 d’octubre de 2024 a les 21:00 h, l’Ajuntament de Gironella va aprovar per majoria absoluta les ordenances per l’any 2025. S’han modificat 14 ordenances per mantenir i garantir la qualitat dels serveis municipals de Gironella i les noves taxes s’aplicaran a partir de l’1 de gener de 2025. Les modificacions s’han regit segons l’increment de l’IPC previst a finals d’any, argumenta David Font, alcalde i regidor d’hisenda de l’Ajuntament de Gironella.
La primera modificació és l’ordenança que regula l’impost sobre béns immobles (IBI), que s’incrementa un 3% en previsió del tancament de l’IPC de l’exercici 2024. Tanmateix, en aquesta ordenança també s’incorpora el redactat vinculat sobre el recàrrec d’immobles o pisos vuits, que anteriorment es regia sobre una ordenança pròpia, i que es derogarà en el següent plenari de novembre. Es mantenen les bonificacions fins a un màxim de 400 € per a la instal·lació de plaques solars.
Pel que fa a l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, també s’hi aplica una modificació del 3% a la quota, però mantenint les bonificacions establertes del 75% per vehicles elèctrics i del 50% per a vehicles híbrids. En relació amb els vehicles històrics, l’exempció de la quota queda justificada segons el reial decret de 2024, que substitueix el reial decret de 1995. En aquest sentit, és probable que alguns usuaris hagin de tornar a justificar l’exempció de la quota a causa de la renovació del decret.
L’increment més destacable recau sobre la taxa del servei de residus, que s’apujarà un 11%. A diferència de les poblacions del Berguedà, Gironella és el segon municipi amb la taxa més baixa de tot el Berguedà, concretament, un 15% de la mitjana comarcal.
Per què un increment de l’11% en la taxa de residus?
Des de la implantació del servei de porta a porta, 2018, els nivells de reciclatge han sigut positius, passant d’un 25% a un 70%. En aquest sentit, aquestes dades denoten que una gran part de la ciutadania ha interioritzat el servei i el funcionament del reciclatge.
Tot i les dades positives en el reciclatge del porta a porta, el consistori ha detectat un augment significatiu de l’ús incorrecte de les illetes de residus. La majoria de residus que es dipositen a les illetes no estan ben reciclats, per tant, no es poden separar correctament i es converteixen en residus de tipus rebuig. A partir d’aquí, el rebuig ha esdevingut el residu que costa més de classificar i conseqüentment, és el que genera un major cost. “Les illetes s’han convertit en un punt d’ús freqüent, quan el seu ús està regulat a 12 usos/any i ha de ser puntual per a casos específics”, destaca Pere Teixidor, regidor de serveis urbans.
Aquest comportament fa que s’incrementi el cost de tractament i els impostos d’aquest residu a l’abocador, fet que comporta una despesa econòmica important a l’Ajuntament de Gironella. L’increment d’aquesta despesa conjuntament amb la resta del contracte suposa un dèficit anual de 60.000 €, que assumeix l’Ajuntament de la cistella global d’impostos. Per pal·liar el dèficit i poder compensar la correcta gestió de residus, L’Ajuntament ha estructurat un seguit de mesures correctores que s’aplicaran a partir de 2025.
Quines són les mesures correctores plantejades pel 2025?
Primerament, s’aplicarà una taxa econòmica per ús excessiu de les illetes de residus. És a dir, s’aplicarà un recàrrec d’1,5€ per entrada a les illetes després les 12 entrades gratuïtes estipulades a les ordenances. En aquest sentit, si un ciutadà utilitza 14 vegades la illeta durant un any, se li aplicarà un augment de 3€ a la quota de l’any següent, ja que ha superat (per 2) les 12 entrades regulades.
Addicionalment, es farà una campanya informativa per conscienciar a la població sobre la importància del reciclatge, l’ús adequat dels bujols, com també, el correcte ús de les illetes. La campanya vol combatre la desinformació, al mateix temps que, vol ser una eina perquè les persones establertes recentment al municipi puguin comprendre el funcionament del porta a porta.
Finalment, l’empresa que gestiona el servei de porta a porta, establirà un sistema per comptabilitzar i analitzar la recollida dels residus. D’aquesta manera, el control serà més estricte, com també es farà una lectura dels xips dels bujols on es podrà veure fins a quin punt la ciutadania participa correctament a la recollida i, per tant, les dades permetran incidir sobre les futures taxes de residus.
La resta d’ordenances a destacar:
L’ordenança que regula els accessos de guals i garatges a través de la via pública s’actualitza un 3%. També, l’impost de construccions i obres, que passa d’un 3,15% al 3,25%.
Pel que fa a l’aigua, l’increment passa del 0,03€, 0,10€ i 0,15€ per tram, respectivament. L’impost sobre activitats econòmiques, en aquest cas, també s’incrementa un 3% del coeficient de ponderació sobre la xifra de les activitats econòmiques del municipi.
L’ocupació de la via pública amb taules i cadires es modifica el tipus impositiu sobre metres quadrats d’ocupació de la via pública. En aquest cas, la zona centre passa dels 3,25€/m2 a 3,60 €/m2 i a les zona co-laterals (C/Balmes, Pl Pi Maragall) de 2,25 €/m2 a 2,40 €/m2 i la resta de zones passa de 1,50 €/m2 a 1,60 €/m2.
La taxa per instal·lació de quioscos a la via pública s’actualitza a 25€/m2 per trimestre i l’impost sobre activitats econòmiques s’incrementa un 3%. La taxa de cementiri també reflecteix un petit increment.